"Iubirea este cea mai mare terapie posibila.Lumea are nevoie de terapie
tocmai pentru ca ii lipseste iubirea."
– Osho: Într-o lume plinã de iubire, terapia nu ar fi necesarã
deloc.
In timpul uneia dintre intalnirile cu discipolii
sai, Osho a fost rugat sa raspunda la urmatoarea intrebare:
”De ce este îmbrãţişarea un instrument vindecãtor
atât de eficient? Pânã nu demult credeam cã luciditatea, inteligenţa şi
autoanaliza sunt principalele instrumente vindecãtoare, dar ele nu înseamnã
nimic prin comparaţie cu îmbrãţişarea.”
vezi mai mult...
Raspunsul său il poți citi in continuare 👇
Omul simte nevoia sã fie dorit. Aceasta este una
din principalele nevoi ale fiinţei umane. Dacã nu se simte iubit, omul începe
sã moarã. Dacã simte cã viaţa sa nu conteazã pentru nimeni, ea îşi pierde
semnificaţia chiar pentru el însuşi.
Într-o lume plinã de iubire, terapia nu ar fi
necesarã deloc; iubirea ar fi mai mult decât suficientã. Îmbrãţişarea nu este
altceva decât un gest de iubire, de cãldurã, de atenţie. Simpla senzaţie de
cãldurã provenitã de la cealaltã persoanã poate vindeca multe boli, inclusiv
rãceala şi egoul. Ea este suficientã pentru a te transforma din nou într-un
copil.
La ora actualã, psihologii au înţeles cã dacã nu este îmbrãţişatşi sãrutat suficient de mult, copilul nu poate creşte normal. Lui îi
lipseşte un anumit tip de hranã. Sufletul are nevoie de hranã, la fel ca şi
trupul. Îi poţi îndeplini copilului toate nevoile fizice, dar dacã nu îl
îmbrãţişezi niciodatã, el nu va creşte normal. Psihicul lui nu se va dezvolta.
Se va simţi tot timpul trist, neglijat, ignorat, neiubit. A fost hrãnit fizic,
dar nu şi afectiv.
Cercetãtorii au remarcat faptul cã dacã nu este îmbrãţişat, copilul scade în
dimensiuni şi poate chiar muri, chiar dacã îi este asiguratã hrana fizicã.
Corpul este îngrijit, dar sufletului îi lipseşte iubirea. El se izoleazã,
devine rupt de existenţa-mamã.
Iubirea asigurã aceastã punte, ea este rãdãcina noastrã.
Aşa cum respiraţia este esenţialã pentru corpul fizic – dacã încetãm sã mai
respirãm, corpul moare –, iubirea reprezintã respiraţia interioarã a
sufletului. Acesta trãieşte prin iubire.
Luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza nu sunt suficiente. Poţi sã cunoşti
toate terapiile din lume, poţi deveni un expert, dar dacã nu cunoşti arta
iubirii nu vei rãmâne decât la suprafaţa activitãţii terapeutice.
Din 100 de cazuri, 90 de oameni bolnavi suferã în primul rând pentru cã nu au
avut parte de iubire. De aceea, dacã terapeutul simte o grijã deosebitã faţã de
pacientul sãu, hrãnindu-l cu iubire şi împlinindu-i aceastã nevoie, starea
acestuia din urmã se poate schimba în mod miraculos.
Dincolo de orice îndoialã, iubirea este cel mai terapeutic fenomencare existã.
Sigmund Freud se temea foarte tare de iubire; de
fapt, se temea de propria sa iubire reprimatã. Se temea sã nu se implice. Dorea
sã rãmânã în afarã, nu sã se implice în sufletul pacientului sãu, sã fie doar
un observator ştiinţific, detaşat, rece, la distanţã. El a creat psihanaliza ca
şi cum aceasta ar fi o ştiinţã. În realitate, nu este o ştiinţã şi nu va fi
niciodatã! Este o artã, fiind mult mai apropiatã de iubire decât de logicã.
Îmbrãţişarea nici nu intra în discuţie, dar el prefera chiar sã nu dea ochii cu
pacientul, temându-se sã nu simtã o stare de simpatie faţã de acesta dupã ce
i-a ascultat toate plângerile şi coşmarurile interioare.
Se temea sã nu înceapã sã plângã, sã nu i se umezeascã ochii, sau sã nu simtã
chiar nevoia de a-l lua de mânã pe pacient.
IUBIREA se spune ca ar creste fata in fata.
Omul şi-a creat un întreg univers al relaţiilor pentru simplul motiv cã este
singurul care face dragoste faţã în faţã. Ochii partenerilor comunicã între ei,
expresiile lor faciale devin un limbaj subtil. În acest fel, intimitatea
creşte, bazându-se pe împãrtãşirea emoţiilor, atât de intense în asemenea
momente (bucurie, extaz).
Omul are nevoie de intimitate; aceasta este o nevoie esenţialã.
De aceea, este mai bine sã faceţi dragoste pe luminã,
nu în întuneric – cel puţin într-o luminã mai slabã, cum ar fi cea a unei
lumânãri. Actul amoros în întuneric exprimã încã latura noastrã animalã,
dorinţa de a evita faţa celuilalt.
Un psihanalist adevãrat nu se teme sã pãtrundã adânc în sufletul pacientului
sãu; dimpotrivã, el este dornic sã îşi asume acest risc. Într-adevãr, apele
sunt tulburi acolo, te poţi îneca cu uşurinţã – la urma urmei, eşti şi tu un
om! Cine ştie peste ce necazuri poţi da, dar trebuie sã-ţi asumi acest risc.
Wilhelm Reich a transformat întreaga psihanalizã prin implicarea sa. El a
renunţat la detaşarea omului de ştiinţã. De aceea, este un revoluţionar.
Dacã nu vã temeţi de propriile voastre reprimãri, le puteţi fi de mare ajutor
semenilor voştri. Dacã nu vã temeţi de propriul vostru subconştient, dacã v-aţi
rezolvat cât de cât problemele personale, vã puteţi implica în lumea interioarã
a pacientului, devenind mai degrabã un participant la aceasta, nu un simplu
observator detaşat.
Aceasta este diferenţa care existã între relaţia dintre un pacient şi
terapeutul sãu şi cea care existã între un discipol şi maestrul sãu. Discipolul
nu este un pacient, el este copilul iubit al maestrului. Maestrul nu este doar
un observator; el devine un participant. Cei doi şi-au pierdut entitãţile separate
şi au devenit una. Aceastã unitate este întregul secret.
Îmbrãţişarea este doar un gest care aminteşte de unitate, dar
chiar şi acest gest este de mare folos.
De aceea, ai dreptate. Mã întrebi: „De ce este
îmbrãţişarea un instrument terapeutic atât de eficient?“
Da, este, şi este doar un gest. Dacã este extrem de autentic – dacã la el
participã inclusiv inima – el devine un instrument magic, un fel de miracol
care poate transforma instantaneu întreaga situaţie.
Nu se pot spune prea multe despre acest gest, dar unul din lucrurile pe care
trebuie sã le înţelegeţi este urmãtorul: ideea cã un copil moare, iar în om se
naşte adolescentul; cã adolescentul moare, iar în el se naşte adultul tânãr; cã
şi acesta moare, iar în om se naşte adultul matur, şi aşa mai departe – este
greşitã.
Copilul nu moare niciodatã – nici o etapã nu moare. Copilul rãmâne de-a pururi,
înconjurat de alte experienţe, de adolescenţã, apoi de tinereţe, de maturitate
şi de bãtrâneţe, dar nu moare.
Omul este la fel ca o ceapã, alcãtuit din mai multe straturi
succesive. Dacã decojeşti ceapa, vei descoperi în curând
foile fragede din interior. Cu cât te apropii mai mult de miez, cu atât mai
fragede devin ele. Acelaşi lucru este valabil şi în ceea ce priveşte omul: dacã
pãtrunzi adânc în interiorul lui vei descoperi întotdeauna copilul inocent, iar
contactul cu acesta este inevitabil un gest terapeutic.
Îmbrãţişarea permite un asemenea contact. Dacã îmbrãţişezi un om cu cãldurã, cu
iubire, dacã îmbrãţişarea ta nu reprezintã un simplu gest golit de
semnificaţie, ci unul autentic, dacã inima ta participã la el, intri imediat în
contact cu copilul inocent din el. Revenirea acestuia la suprafaţã reprezintã
un act cu o imensã valoare terapeuticã, întrucât inocenţa copilului este
vindecãtoare în sine. Ea nu a fost coruptã. Ai atins astfel miezul pur al
persoanei în care corupţia nu a pãtruns niciodatã, iar acest lucru este
suficient pentru a declanşa procesul de vindecare.
Copiii sunt atât de puri, atât de plini de vitalitate, debordeazã de atâta
energie. Regãsirea acestei energii este suficientã pentru a-l vindeca pe om.
Important este sã scoţi acest copil la luminã, iar îmbrãţişarea este una din
modalitãţile cele mai eficiente.
Autoanaliza este o cale mentalã; îmbrãţişarea este calea inimii. Mintea este cauza tuturor bolilor,
în timp ce inima este sursa oricãrei vindecãri.
Osho
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Mulțumim pentru lectură și pentru că DISTRIBUI: