Misterele
meditatiei !
Meditaţia
Mulţi se întreabă uneori ce este
de fapt meditaţia. Pentru cei ignoranţi şi gata oricând să-şi bată joc, „a
medita” înseamnă să închizi ochii, să-ţi „înnozi” picioarele şi să-ţi aşezi
apoi mâinile într-o MUDRA (gest) simbolică pentru a te gândi apoi la „NEMURIREA
SUFLETULUI”. Pentru cei care au totuşi unele idei superficiale, „a medita”
înseamnă să urmăreşti nişte idei metafizice, fiind necesar să te consacri unor
practici monastice sau să te forţezi să treci prin experienţe lăuntrice de
nedefinit, mai mult sau mai puţin lipsite de un ţel precis.
Fără îndoială că nu este deloc uşor să defineşti meditaţia, cu atât mai mult cu
cât meditaţia orientală se depărtează cu mult de ceea ce înţelege un occidental
prin acest termen. Tocmai de aceea am considerat că este de preferat să urmărim
descrierea cât mai clară a procesului meditaţiei yoghine. Un mare yoghin hindus
a spus: „Meditaţia este pentru fiinţa umană profund echilibrată mental şi plină
de energie, lucrul cel mai simplu şi mai natural care poate exista. Tocmai de
aceea este bine să ne ferim s-o complicăm, fiindcă de aceasta niciodată nu este
nevoie”. Această expunere nu are pretenţia de a fi o introducere în meditaţie,
ci, mai degrabă, un studiu psihologic realizat în stilul occidental: vom trata
în continuare despre structura şi apariţia modificărilor binefăcătoare ale
stării de conştienţă în cursul procesului de meditaţie. Vom aborda de asemenea
problema desfăşurării şi a calităţii integrării personalităţii umane în cursul
stării de meditaţie.
Obiectivele
meditaţiei trebuie totdeauna să fie precise şi preţioase, mai ales atunci când
intuim că ele reprezintă tot ceea ce fiinţa umană poate realiza mai elevat în
cursul existenţei sale.
Meditaţia
yoghină aduce liniştea şi pacea profundă pentru fiinţa umană conştientă ce se
află pe calea către omul DIVIN, interior; ea face de asemenea posibilă
amplificarea şi interiorizarea funcţiilor mentalului şi ale proceselor psihice.
Cel care meditează se întoarce cu uşurinţă şi cu detaşare spre sine însuşi,
spre valorile sale interioare; el îşi eliberează cu adevărat conştiinţa şi o
face din ce în ce mai disponibilă pentru acţiunea forţelor subtile, benefice,
creatoare care sunt atrase prin REZONANŢĂ în aura fiinţei umane. Meditaţia
îmbunătăţeşte tehnica de concentrare mentală şi permite desfăşurarea armonioasă
a forţelor benefice mentale, concomitent cu eliberarea psihicului.
Prin meditaţia
yoghină sunt eliminate gradat zăpăceala, superficialitatea, lipsa de
concentrare, anxietatea, depresia, problemele false ridicate de prejudecăţi şi
complexele de inferioritate. Îndoiala, slăbiciunea, tulburările de echilibru
psihic, lipsa de activitate spirituală, epuizarea psihică, toate sunt progresiv
anihilate de meditaţia yoghină, care dă naştere creşterii activităţii creatoare
a omului. Prin meditaţia yoghină, devine totodată posibilă o regenerare rapidă
şi profundă a personalităţii. Meditaţia yoghină în mod consecvent realizată
deschide calea realizării plenare potenţialităţilor divine, înnăscute ale
oricărei fiinţe umane. Meditaţia yoghină este, totodată, o tehnică eficientă de
revelare a Sinelui ETERN din noi (ATMAN), care face cu uşurinţă posibilă
integrarea armonioasă a personalităţii. Integrarea armonioasă a personalităţii
noastre înseamnă atât evoluţia conştientului, cât şi a inconştientului.
Această evoluţie
accelerată a conştiinţei prin diferite stratificări ale funcţiilor noastre
psihice expansionează conştiinţa şi îndepărtează extraordinar de mult graniţele
posibilităţilor noastre de experienţă şi pe acelea ale categoriilor noastre de
gândire. Omul cu conştiinţa dilatată devine mai universal şi atunci se află în
măsură să atingă niveluri noi, sublime, divine de experienţă.
Meditaţia este
o maturizare accelerată şi armonioasă, datorită punerii noastre în REZONANŢĂ cu
energiile sublime ale MENTALULUI lui DUMNEZEU. Maturitatea semnifică în acelaşi
timp plenitudinea tuturor puterilor, stăpânirea şi punerea echilibrată în
acţiune a tuturor funcţiilor binefăcătoare ale fiinţei noastre.
În funcţie de dispoziţiile fiecăruia, una dintre ele - gândirea de exemplu -
devine preponderentă. Ea este calificată drept „funcţie superioară”. Această
funcţie atinge atunci stagiul cel mai diferenţiat, nivelul de conştienţă cel
mai înalt şi îşi găseşte cele mai diverse aplicaţii în viaţa respectivei fiinţe
umane. De cealaltă parte şi la opusul acestei funcţii principale, se găseşte o
altă funcţie, care a devenit inferioară şi subalternă, care de-abia atinge
nivelul conştiinţei, care atunci rămâne aproape inconştientă.
Alături de funcţia principală, omul utilizează de asemenea şi funcţii
accesorii. Gradul lor de conştienţă este mai elevat decât acela al funcţiei
subalterne, dar ele sunt considerate mai puţin importante decât funcţia
superioară.
Efectele
complexe psihice, mentale şi spirituale ale meditaţiei yoghine profunde pot fi
comparate cu acelea din HATHA-YOGA. HATHA- YOGA, în primele faze ale sale, ne
permite să depăşim limitările corpului fizic; în etapele ulterioare, meditaţia
yoghină profundă face acelaşi lucru în domeniul psihic, mental şi spiritual.
Cel care
meditează profund şi sistematic dobândeşte, datorită intrării în rezonanţă cu
MINTEA şi cu Energiile Divine Subtile ale MENTALULUI lui DUMNEZEU, stăpânirea
perfectă asupra psihicului şi mentalului propriu, tot aşa precum hatha-yoghinul
obţine progresiv controlul asupra propriului corp. ACESTA ESTE SECRETUL
FUNDMENTAL, ULTIM AL MEDITAŢIEI. Cel inteligent îşi va da repede seama de ceea
ce se dezvăluie AICI. Ceea ce ne apare uneori în HATHA-YOGA, mai ales la
început, când nu prea putem să executăm asanele, drept o limitare corporală,
cum ar fi, de exemplu, postura lotusului (PADMASANA) ori postura statului pe
cap (SHIRSHASANA), devine gradat, printr-un antrenament sistematic şi răbdător,
nu numai posibil, ci chiar uşor şi dătător de mari bucurii psihice şi mentale.
În mod asemănător, tot ceea ce ni se pare la început dificil şi inaccesibil în
meditaţie devine perfect posibil şi dătător de mari extazuri, printr-o practică
gradată şi perseverentă. Ceea ce considerăm la început că sunt limite
spirituale, mentale şi psihice de netrecut sunt depăşite la un moment dat NUMAI
prin exerciţiu. Să nu uităm că pe MAESTRUL ÎN MEDITAŢIE ÎL FACE NUMAI PRACTICA
MEDITAŢIEI.
Meditaţia
yoghină profundă permite integrarea armonioasă a personalităţii; face posibilă
depăşirea opoziţiilor şi rezolvă cu uşurinţă problemele psihomentale de tot
felul. Aceasta înseamnă că, meditând în mod consecvent, yoghinul acţionează
pentru accelerarea propriei sale perfecţionări şi totodată el dobândeşte
însutit forţele binefăcătoare şi puterile divine care corespund înzestrărilor
sale potenţiale. Fără un antrenament asiduu şi consecvent în meditaţie, această
împlinire divină accelerată este imposibilă pentru un fiinţa umană.
In concluzie,
putem spune că, în meditaţia yoghină profundă, drumul este următorul :
1. Printr-o meditaţie profundă consecvent realizată, trebuie să ajungem să
realizăm plenar că lumea materială, aşa cum ne-o reprezintă simţurile, nu este
niciodată totul şi nu poate reprezenta în nici o ipostază totalitatea.
Expansiunea
gradată a conştiinţei noastre (datorită intrării în REZONANŢĂ cu Energiile
Divine ale MINŢII LUI DUMNEZEU) trebuie să se continue până când ajungem să
percepem pe deplin şi să trăim extaziaţi realitatea divină transcendentală care
se ascunde dincolo de aparenţele iluzorii (MAYA) exterioare.
Prin meditaţia yoghină şi sistematică, ne putem detaşa cu uşurinţă de toate
lucrurile şi aspectele exterioare neimportante care ne înlănţuie. Procedând
astfel, putem evita orice falsă grabă, ca şi toate problemele care iau naştere
dintr-un ataşament excesiv faţă de fiinţe şi faţă de obiectele materiale.
2. Totul este expresia UNITĂŢII DIVINE. Orice creatură, orice viaţă, orice
aspect, orice energie îşi trage existenţa din acelaşi fond MACROCOSMIC creator,
care este permanent susţinut de DUMNEZEU. Să lăsăm deoparte toate disensiunile
care aparent ne separă, să urmărim să ne depăşim toate îngrădirile şi să ne
deschidem plini de dragoste şi bunăvoinţă către orice fiinţă umană care merită
atenţia şi simpatia noastră. Să ne depăşim cât mai repede orice egoism şi să
realizăm pe deplin în noi marea sinteză divină şi universală.
Atunci când, permanent inundaţi de iubirea ce ne străbate fiinţa venind de la
DUMNEZEU, realizăm că a dispărut orice separare, toate meschinăriile noastre se
şterg şi, odată cu acestea, acele probleme care decurg de aici. Acţionând
astfel, ne eliberăm pentru totdeauna de ură şi de animozităţile care ne
chinuie, dobândind totodată o uriaşă energie benefică care ne facilitează
libertatea psihică şi mentală.
Prin creşterea
gradată a profunzimii şi a fineţii intuiţiei, devenim rapid clarvăzători, iar
luciditatea noastră crescută ne permite să rezonăm permanent şi să fim la
unison cu adevărurile divine, eterne ale MACROCOSMOSULUI. Astfel ajungem să
fuzionăm şi să ne confundăm cu izvorul divin originar al oricărei existenţe.
Pentru a ajunge cât mai repede aici, este bine să lăsăm deoparte raţionamentele
intelectuale speculative şi sterile, care nasc numai separaţii, izolare,
suspiciuni, sofisme, complicaţii şi dificultăţi de tot felul. Să ne învăţăm să
gândim global şi armonios în categorii sintetice şi să abandonăm orice formă de
evaluare superficială şi pripită.
3. Prin
meditaţie profundă, conştiinţa noastră poate realiza accelerat experienţa
eliberării decisive de orice lanţuri şi de orice iluzii ale existenţei
înlănţuitor şi preponderent materiale. Noi putem trăi atunci experienţa sublimă
că mentalul poate mai mult decât corpul fizic şi că ajungem să ne conducem cu
adevărat viaţa prin inspiraţii venite de la Spiritul nostru divin (ATMAN), care
se reflectă chiar şi la nivelul psihicului. Voinţa noastră, pusă permanent la
unison cu VOINŢA lui DUMNEZEU, devine o putere benefică profund creatoare şi ordonatoare,
ce acţionează în deplină armonie cu ordinea macrocosmică şi cu legile sale
divine.
4. Conştiinţa
noastră a parcurs accelerat, prin meditaţie yoghină, drumul indicat cu
anticipaţie de DUMNEZEU pentru fiecare fiinţă umană, ea s-a lărgit prin expansiune,
s-a luminat şi a devenit extraordinar de pătrunzătoare prin meditaţia yoghină
profundă. În felul acesta, s-a dezvoltat suficient de mult posibilitatea divină
de a percepe în mod direct transcendenţa. Aceasta a atras după sine o evoluţie
amplă şi rapidă a conştiinţei. Noi ne-am deschis acum plenar faţă de forţele
binefăcătoare, divine atotputernice ale MACROCOSMOSULUI şi ne-am oferit să
devenim instrumentele umile ale lui DUMNEZEU în jocul divin al Creaţiei.
Acţiunea şi
abţinerea noastră de la acţiune urmează acum în mod spontan planul divin şi
împlinesc întru totul voinţa atotputernică a lui DUMNEZEU. ÎN PLUS, NOI OFERIM
TOATE FRUCTELE ACŢIUNILOR NOASTRE NUMAI LUI DUMNEZEU. În felul acesta, noi
devenim un perfect canal de manifestare, permeabil şi transparent care, lăsând
(ATUNCI CÂND DUMNEZEU VREA) să treacă prin el forţele divine care ajung aici
prin noi, totodată ne încarcă şi pe noi şi ne transformă, făcându-ne să radiem
divina armonie atât din interior, cât şi din exterior. Noi SUNTEM atunci fuzionaţi
cu realitatea.
Aceasta ne permite totodată să avem revelaţia SINELUI SUPREM (ATMAN), prin
meditaţie profundă.
„Aşează-te
nemişcat, Meditează adânc, apoi Detaşează-te de toate pentru a-l descoperi pe
DUMNEZEU.” Aşa a exprimat în câteva cuvinte marele yoghin SWAMI SIVANANDA
această experienţă. La rândul său, marele yoghin SWAMI VIVEKANANDA a spus, cu
privire la meditaţie: „Ataşează-te numai de ceea ce este DIVIN şi esenţial
(ATMAN) şi detaşează-te complet de tot ceea ce este accesoriu”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Mulțumim pentru lectură și pentru că DISTRIBUI: